Contoh kutipan.
Penulisan dengan identasi merupakan
konvensi penulisan yang bagus untuk diikuti. Identasi berarti memberi
iden setiap menemui blok baru pada blok-blok yang berbeda. Identasi
adalah gaya penulisan program bukan bagian bahasa secara teknis,
sehingga digunakan untuk memperjelas pembacaan program oleh pemrogram,
bukan oleh kompilator. Kompilator menghasilkan keluaran yang sama meski
tanpa identasi. (Bambang Hariyanto, Esensi-esensi Bahasa Pemrograman
Java, 2007, Hal. 174)
Polymorphism, yang berarti mempunyai
banyak bentuk, merupakan konsep pokok di dalam perancangan berorientasi
objek. Dua objek atau lebih dikatakan polymorphic jika mempunyai
antarmuka-antarmuka yang identik namun mempunyai perilaku-perilaku
berbeda. (Bambang Hariyanto, Esensi-esensi Bahasa Pemrograman Java,
2007, Hal. 357)
Contoh Abstrak
Sikap dan tingkahlaku 10 orang murid Tahun 2 Optimis semasa proses pengajaran danpembelajaran mata pelajaran Jawi menunjukkan mereka tidak begitu berminat denganpengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Jawi. Punca masalah yang utama ialahkerana mereka tidak mengenal huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi serta tidak mahir menyambung antara huruf-huruf tunggal Jawi. Maka fokus kajian ini adalah untuk menangani masalah tersebut dengan memperkenalkan satu kaedah baru bagi membantumurid tersebut mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi serta satu kaedah barubagi meningkatkan kemahiran mereka menyambung antara huruf-huruf Jawi. Tinjauanawal menunjukkan 10 orang murid tersebut gagal dalam ujian mengenal huruf dan gagaljuga dalam ujian menyambung huruf. Soal selidik bagi mengukur minat mereka terhadapP&P mata pelajaran Jawi menunjukkan bahawa bagi semua item, skor min yang dicapaiadalah di bawah 3. Setelah Kad Dalil Avu Zar Zad digunakan, maka didapati 10 orangmurid tersebut dapat mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan dapat jugamenyambung huruf-uruf Jawi dengan betul. Ujian pos yang dijalankan menunjukkan100% murid lulus dalam ujian mengenal huruf manakala dalam ujian menyambung huruf peratus lulus adalah 80%. Min minat yang dicapai selepas program juga telah meningkatkepada skor min 4. Dapat dirumuskan, kemahiran murid dalam menulis Jawi telah dapatditingkatkan setelah menggunakan Kad Dalil Avu Zar Zad. Penyelidikan untuk mencaripendekatan terbaik dalam amalan P&P bukan sahaja dapat mengatasi masalahpembelajaran murid malah menggilap kreativiti dan inovasi guru.
Contoh Daftar Pustaka
Depdiknas. (2003). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta
: Depdiknas.
Depdiknas. (2004). Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Bandung:
Universitas Pendidikan Indonesia.
Depdiknas. (2007). Pedoman Penilaian Hasil Belajar. Jakarta:
Dirjen Manajemen Dikdasmen, Dirpom Tk dan SD, BNSP.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar